Veranderingen in de specifieke categorie
Sinds 31 december 2020 is de Europese wet- en regelgeving voor drones actief. Wat is er inmiddels veranderd in de specifieke categorie?
In deze blog behandelen wij in vogelvlucht vier belangrijke veranderingen:
- SORA 2.5
- Remote ID
- Containment
- Zelfbouw toestellen
Laten we eens kijken naar wat er is veranderd in de afgelopen drieënhalf jaar.
1. SORA: Meer rekening houdend met lichte drones
Op basis van een SORA (Specific Operations Risk Assessment) kun je het verplichte operationele handboek laten schrijven. De SORA is veranderlijk en inmiddels toe aan versie 2.5. Mede dankzij onze feedback op het eerste (voor drone operators ongunstige) voorstel blijft het voor lichte drones mogelijk om laagrisico operaties in dichtbevolkte gebieden uit te kunnen voeren.
2. Remote ID verplichting
Met het einde van de overgangsregeling op 31 december 2023 is het sinds begin dit jaar verplicht om te voldoen aan Remote ID. Toestellen vanaf het C1 label voldoen sowieso. Voor zelfbouwtoestellen moet je een tag o.i.d. regelen zodat het toestel Remote ID gegevens kan uitzenden. In Nederland heeft de ILT tot juli jl. deze verplichting opgeschort, maar niet verlengd. Voldoe dus aan Remote ID.
Wie maakt de wetten?
In de EU gaat EASA over de (on)bemande luchtvaart:
- EASA heeft vele lidstaten (waaronder de 27 EU landen)
- Vanuit Nederland participeert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
- EASA is gevestigd in Keulen, vlakbij het centrum (zie coverfoto)
De basisverordeningen voor drones zijn: (EU) 2019 945 en 947.
EASA geeft veel informatie op haar website. Veranderingen in wet- en regelgeving worden altijd van te voren in de vorm van voorstellen gedaan. Hier mag iedereen op reageren. Het is aan de Europese Commissie om uiteindelijk wetgeving te bekrachtigen.
3. Containment
Wat veel stof heeft doen opwaaien in het afgelopen jaar is containment. Het gaat er bij dit begrip om hoeveel kans bestaat dat een drone ongewenst jouw vluchtgebied verlaat. Voor een nieuwe vergunning moet je voldoen aan basic of enhanced containment. In het laatste geval betekent dit dat het toestel een flight terminination system met parachute nodig heeft.
4. Zelfbouw wordt praktisch onmogelijk
Onlangs werd een nieuwe verordening (EU) 2024/1110) door EASA gepubliceerd waarin wordt gesteld dat onbemande toestellen - operationeel in de specifieke categorie - een certificaat van luchtwaardigheid en een geluidscertificaat moeten hebben. Je kunt dus niet meer zomaar met een eigen gebouwd toestel opereren, wat voor bijvoorbeeld professionele FPV piloten gevolgen heeft.
Vooruitblik
We zitten middenin de 'pre U-space' fase. Veel nieuwe maatregelen dragen min of meer bij aan het verhogen van de veiligheid in de lucht. Iedereen in de industrie is echter in afwachting van de meest ingrijpende verandering: U-Space, gedeeld luchtruim voor bemand en onbemand luchtvaartverkeer. Hier zullen we nog veel over bloggen, dus houd onze website in de gaten.
Recurrent training
Heb je het EASA STS theorie certificaat gehaald? Of zelfs de basisopleiding in de specifieke categorie afgerond? Laat je jaarlijks door ons op de hoogte gehouden worden van belangrijke veranderingen.
Met onze Recurrent training voldoe je aan de eis vanuit ILT om je kennisniveau op peil te houden.