SORA 2.5 beter voor drone operators

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat JARUS het definitieve voorstel heeft gepubliceerd voor SORA versie 2.5, een belangrijke wijziging voor hoe het risiconiveau wordt bepaald van operaties in de specifiek categorie.

Heet hangijzer: het grondrisico

Een essentieel onderdeel van de SORA (een uitgebreide risicoanalyse) is het bepalen van het grondrisico. Dit houdt in wat de kans en de gevolgen zijn als een drone naar beneden stort tijdens een vlucht. Het risico mag niet te groot zijn, want dan valt de operatie in de gecertificeerde categorie (waar straks zware cargo drones en dronetaxi’s onder vallen). Maar een 'iets minder' hoog grondrisico zou het zelfs nog voor drone operators met lichte toestellen veel lastiger maken om te mogen opereren. Vooral in grote steden, met een hogere bevolkingsdichtheid. Dit heeft te maken met strengere eisen, naarmate het risiconiveau van de operatie oploopt. Deze eisen vragen namelijk van je om nog meer data te verzamelen, die bewijzen dat je vlucht veilig is. Data, die de inspectie zou kunnen afkeuren of data, die misschien niet eens beschikbaar is.

Feedback aan JARUS

Deze - mogelijk zeer vervelende - situatie vonden wij afgelopen jaar, na de aankondiging van het eerste voorstel, te ver gaan. Wij zijn toen, in samenwerking met Dronewatch en Helix Aerial Vision, drone operators in Nederland gaan benaderen voor een enquête om in kaart te brengen met wat voor soort drones zij opereren en wat voor soort operatie zij in de specifieke categorie uitvoeren. In feite was dit bedoeld als een ‘reality check’ voor JARUS, die in onze ogen te veel focust op de hele zware drones, die eigenlijk nog niet eens mogen vliegen. Ruim tachtig drone operators deden mee aan de survey. Samen met een tegenvoorstel voor het coulanter berekenen van het grondrisico voor de meest lichte toestellen werden de resultaten naar JARUS gestuurd.

Wat heeft JARUS overgenomen?

Na ruim een jaar wachten kwam vandaag dus het definitieve voorstel. Bij het vaststellen van de score voor het initiële grondrisico is er iets meer marge gecreëerd om in dichtbevolktgebied te vliegen, zonder dat je als operator aan die veel strengere eisen hoeft voldoen.

Eerste voorstel 2023

Definitief voorstel 2024

Gecontroleerd

1

Gecontroleerd

1

< 25 pp/km2

3

< 5 pp/km2

2

< 250

4

< 50

3

< 2.500

5

< 500

4

< 25.000

6

< 5.000

5

< 250.000

7

< 50.000

6

> 250.000

7

> 50.000

7

Voor de kenners: we hebben voorkomen dat je voor eenvoudige operaties in de SORA op SAIL niveau III uitkomt (definitieve grondrisico score > 3).

Via het CBS kun je de bevolkingsdichtheid van gemeenten raadplegen.

Addertje onder het gras

Geen vuiltje aan de lucht dan? Niet helemaal, want in de SORA moet je wél eerst nog het initiële grondrisico naar beneden brengen, met behulp van mitigerende maatregelen. Bijvoorbeeld een parachutesysteem zal in veel gevallen onderdeel zijn van je drone. Eén troost: vanwege het 'gedoe' met containment, was dit al een onvermijdelijke uitkomst.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Pro.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven