SORA 2.5 komt eraan
Je wilt gaan vliegen in de specifieke categorie. Dit is noodzakelijk, omdat je te maken hebt met bijvoorbeeld een no-fly zone, een nachtelijke operatie of een drone, die zwaarder weegt dan 25 kilo.
Specific Operations Risk Assessment (SORA) is een verplichte analyse- en beoordeling, die autoriteiten, drone operators en drone consultants gebruiken om risico’s van complexe of hogere-risico operaties in kaart te brengen. Als je geen gebruikt wilt/kunt maken van een STS of PDRA, dan is de SORA ook voor jouw operatie relevant.
Met SORA versie 2.5 worden er belangrijke verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de huidige SORA 2.0. Deze wijzigingen maken het proces duidelijker, completer en meer afgestemd op actuele risico’s zoals cyberveiligheid en operationele samenwerking.
Wat zijn de wijzigingen in SORA 2.5?
In het kort gaat het om drie belangrijke zaken:
1. Duidelijkere structuur en documentatie
Een korte samenvatting voor managers is direct opgenomen in het hoofddocument, zodat alle kerninformatie in één bron staat. Ook is het proces opgedeeld in twee fasen om herontwerp van drones en operaties tijdens de beoordeling te voorkomen.
2. Cybersecurity krijgt aandacht
Voor het eerst zijn er richtlijnen om cyberdreigingen aan te pakken.
3. Wijzigingen in de SORA-stappen
Bij het bepalen van het grondrisico en luchtruimrisico worden nu ook risico’s in aangrenzende gebieden en mogelijke mitigaties (zoals schuilplaatsen) meegenomen. Er is een methode toegevoegd om verticale grenzen van aangrenzend luchtruim vast te stellen. En er is een extra strategische mitigatie bedacht voor VLOS-operaties. Ook is er een separate stap voor containment toegevoegd, waarna de veiligheidsdoelstellingen (OSO's) volgen. De laatste stap (alle informatie samen) verbindt zich weer met de eerste stap en verwijst ook naar het gebruik van externe diensten.
Wat betekent SORA 2.5 voor drone operators?
Bij nieuwe vergunningsaanvragen gaat de SORA 2.5 meteen een rol spelen, zodra deze door EASA officieel is gepubliceerd. Dit is, volgens de verwachting, ergens in oktober 2025.
Bevolkingdichtheid gaat een grote rol spelen bij het bepalen van het grondrisico van de operatie. Hoe meer mensen er per vierkante kilometer in het vluchtgebied wonen, des hoger het grondrisico wordt.
Containment zorgt voor complicaties in dichtbevolktgebied.
Is het beter dan SORA 2.0?
Met SORA 2.5 wordt het proces (in de stappen) verbeterd. Daar is eigenlijk weinig twijfel over. Met de komst van steeds grotere en zwaardere drones is het logisch dat er nog eens kritisch naar alle stappen uit de SORA 2.0 is gekeken.
Echter zijn er, ook buiten de SORA om, nog veel processen om te verbeteren. Zo blijven vergunningstrajecten erg lang duren en is het nog steeds lastig om operaties in het buitenland tijdig te regelen. SORA 2.5 neemt de regeldruk niet weg.
Waar Drone Class op blijft letten is het belang van de drone operator, die met compacte drones wil vliegen. Eerder hebben wij JARUS, die de SORA 2.5 ontwikkelt, hier stevige feedback op gegeven.
Over het algemeen kunnen we stellen dat het (zelfs) voor compacte drones wel lastiger wordt om te opereren, maar dat er - gelukkig - is voorkomen dat operaties met C0/C1/C2 label drones op papier risicovoller worden dan ze in de praktijk waarschijnlijk zullen zijn.