Positieve ontwikkelingen en aanbevelingen

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in het eerste kwartaal het domeinprofiel voor de onbemande luchtvaart (UAS) 2024–2025 gepubliceerd. Dit rapport biedt een waardevolle inkijk in de actuele stand van zaken binnen de snelgroeiende dronesector in Nederland.

Positieve ontwikkelingen in de sector

In het domeinprofiel is allereerst aandacht voor positieve ontwikkelingen in de onbemande luchtvaart.

Drone operators tonen over het algemeen een open en lerende houding. Deze bereidheid om continu te verbeteren, wordt door de ILT gezien als essentieel voor het verhogen van de veiligheid.

Bij vrijwel alle bedrijven, die zijn geaudit, is een ‘Just Culture’ aanwezig: een werkomgeving waarin medewerkers zich vrij voelen om fouten en incidenten te melden zonder angst voor onterechte sancties. Dit stimuleert open communicatie en risicobewustzijn. Voorvallen worden serieus genomen en goed geregistreerd, al is er nog enige onduidelijkheid over wat precies gemeld moet worden. Toch laat dit zien dat bedrijven zich bewust zijn van het belang van incidentanalyse.

Veel organisaties hebben een SMS (Safety Management System) ingevoerd, ook al is dat niet altijd wettelijk verplicht. Dit duidt op een pro-actieve houding ten aanzien van risico- en veiligheidsbeheer.

Aanbevelingen ter verbetering

Uiteraard wordt er ook kritisch gekeken naar zaken, die (nog) niet goed gaan.

Waar in de open categorie sommige dronegebruikers onvoldoende beseffen dat zij het luchtruim delen met bemande luchtvaart en niet altijd de regels voor verantwoord dronegebruik kennen, zijn er in de specifieke categorie belangrijke verbeterpunten met betrekking tot een toereikend operationeel handboek, het maken van operationele risicobeoordelingen voorafgaand aan vluchten en het adequaat getraind houden van de flight crew.

Op basis van een uitgebreide veiligheidsanalyse in het domeinprofiel, doet de ILT-Luchtvaartautoriteit een aantal gerichte aanbevelingen aan de sector:

  • Vergroot kennis over regelgeving
    Zorg dat je medewerkers goed op de hoogte zijn van (nieuwe) regels.

  • Blijf werken aan een open veiligheidscultuur
    Just Culture blijft de basis voor preventie en verbetering.

  • Verbeter de voorvalmelding én terugkoppeling
    Meld niet alleen, maar laat ook zien dat je leert van analyses.

  • Integreer het domeinprofiel in training en communicatie
    Laat zien dat je het gelezen hebt en binnen de organisatie met elkaar deelt.

Het voorkomen van luchtruimschendingen blijft nog altijd een zorg.

Conclusie

De onbemande luchtvaart in Nederland ontwikkelt zich in een positief tempo. Dankzij een vooruitstrevende houding binnen de sector, actieve samenwerking met toezichthouders en duidelijke richtlijnen vanuit Europa, ligt de weg open voor een veilige, innovatieve en duurzame toekomst.

Onze mening

Het profiel, dat de ILT heeft gemaakt van de onbemande luchtvaartsector, is voor ons als vliegschool en vergunninghouder herkenbaar. Ons standpunt is dat elke piloot minimaal het EASA A1-A3 certificaat gehaald moet hebben om met een drone te mogen vliegen (speelgoed uitgezonderd). Dit is in bijvoorbeeld Spanje het geval, op basis van nationale wetgeving.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Pro.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven