Tips voor gebruik GoDrone

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Met de Go Drone app / website kun je de actuele no-fly zones in Nederland checken voordat je gaat vliegen. In deze blog geven wij een aantal tips voor het gebruik.

Niet vliegen: Rood, groen, blauw (RGB)

Waar je mag vliegen met je drone is afhankelijk van het luchtruim en aanwezige beperkingen. Deze worden in GoDrone door middel van kleuren aangegeven.

GoDrone heeft een mobiele applicatie, die gratis gedownload kan worden. Zowel de app als de website kunnen jouw huidige locatie weergeven. Ook kan er een adres worden ingevoerd waarna alle eventuele beperkingen op het ingevoerde adres worden weergegeven.

GoDrone app

Rood: Permanente no-fly zones

In rode gebieden mag je niet vliegen. Dit zijn permanente no-fly zones voor piloten in de open categorie. Denk bijvoorbeeld aan de CTR van Amsterdam. Je kunt geen toestemming voor de open categorie krijgen.

Blauw: Tijdelijke no-fly zones

In blauwe gebieden mag je ook niet vliegen. Het gaat hier om tijdelijke no-fly zones, die in de app kunnen verschijnen en na verloop van tijd weer verdwijnen. Je kunt geen toestemming voor de open categorie krijgen.

Groen: Natura2000

In groene gebieden is er sprake van beschermde natuur (Natura200). In de meeste gevallen heb je eerst toestemming nodig van de provincie om te mogen vliegen.

Niet-ingekleurde gebieden in Go Drone zijn de gebieden waarin je kunt vliegen volgens de regels van de open categorie. Let daarnaast op het Cx-label van je toestel.

Overige kleuren: opletten bij geel en oranje

Niet alle kleuren geven een vliegverbod aan.

Geel: Waarschuwing

Lees waarvoor je wordt gewaarschuwd in het betreffende gebied en pas daar jouw vlucht op aan. Wees alert op de waarschuwing tijdens het vliegen.

Oranje: Laagvlieggebied

In een laagvlieggebied mag je met een C0, C1 of C2 label toestel tot maximaal 30 meter hoog vliegen.

GoDrone lijkt bij een laagvlieggebied te suggereren dat je niet mag vliegen: "Tenzij een dronevlucht hier expliciet is toegestaan, raden we aan je drone hier niet te laten vliegen." Maar dit is een advies, géén verbod. Anders was er een no-fly zone ingesteld (met rode of blauwe kleur).

Wanneer er verschillende gebieden over elkaar liggen

In een druk stukje luchtruim kunnen er meerdere gekleurde gebieden over elkaar heen liggen. Dit maakt GoDrone helaas wat minder overzichtelijk. Echter blijven de kleuren bepalend voor wat er (niet) mag.

Kijk altijd eerst naar 'RGB' (rood, groen, blauw), want dit zijn no-fly zones waar je niet mag vliegen.

Een aantal bekende uitzonderingen

Af en toe worden de kleuren niet helemaal consequent gebruikt:

  • Een Tijdelijk Gebied met Beperkingen (TGB) is een tijdelijke no-fly zone, die soms rood wordt ingekleurd (in plaats van blauw)
  • Dit geldt soms ook voor een TSA (Temporary Separated Area) en een TRA (Temporary Restricted Area)
  • Een ATZ (Aerodrome Traffic Zone), RMZ (Radio Mandatory Zone) en TMZ (Transponder Mandatory Zone) zijn ook verboden voor de open categorie
  • No-fly zones hoeven niet per se zeven dagen per week continu actief te zijn (helaas staan de betreffende openingstijden niet bij elke no-fly zone)

Openingstijden kunnen via de nationale luchtvaartgids (AIP) worden opgezocht.

Verscherpt toezicht

De zomer is weer begonnen. Dat betekent dat er een verhoging van het aantal activiteiten met drones te verwachten is. Denk aan festivals en toerisme. De ILT heeft aangekondigd meer handhavend te gaan optreden, waar dronepiloten in de open categorie te maken hebben met no-fly zones. Inspecteurs reizen af naar festivals voor controles en lopen met de plaatselijke politie mee.

Er zijn verschillende boetes, die uitgedeeld kunnen worden. Boetes kunnen ook opeen worden gestapeld, als er meerdere overtredingen zijn geconstateerd.

Ons advies: Gebruik GoDrone en check de app altijd voordat je gaat vliegen. Zo werden wij onlangs zelf bijna verrast. Het luchtruim is en blijft dynamisch!

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven