Scholen vragen bedrijfsvergunning aan
Voor scholen is het vervelend als er buiten niet met drones gevlogen kan worden vanwege een no-fly zone. De oplossing is om een bedrijfsvergunning bij de ILT te regelen.
Drones in de klas
Veel scholen hebben inmiddels het enthousiasme ontdekt bij leerlingen, wanneer zij kennismaken met drones. Zo kun je drones met Scratch-achtige software programmeren, drones bouwen en obstakelparcoursen ontwerpen voor een dronerace in de school. Dit is perfect voor de onderbouw.
Wist je dat Drone Class een doorlopende leerlijn heeft ontwikkeld?
Drones buiten de klas
In de bovenbouw verschuift de focus naar het beroepsmatige aspect van drones. Daarmee komt de behoefte om buiten te vliegen, zodat je bijvoorbeeld een video kunt maken of visuele inspectie kunt uitvoeren. Met behulp van het keuzevak Dronetechniek I en II zorg je voor een stevige borging van drones in het curriculum.
Bedrijfsvergunning
Of de school in een no-fly zone ligt, kun je gemakkelijk checken via de GoDrone app. Indien de school zich in een rode zone bevindt, dan betekent dit dat je buiten niet zo maar mag vliegen met leerlingen of studenten. Middels een bedrijfsvergunning wordt dit mogelijk. Deze vergunning moet je aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Dankzij STO laatste kans in 2024
Een bedrijfsvergunning gaat gepaard met het schrijven van een operationeel handboek, dat door een consultant wordt gedaan. Samen met de aanvraag kom je al snel uit op ongeveer tienduizend euro aan kosten. Dit is veel geld, maar voor bijvoorbeeld een nieuw technieklokaal is een school al snel een ton kwijt. Gelukkig zijn het eenmalige kosten en mag je de bedrijfsvergunning op stichtingsniveau aanvragen. Zodoende kunnen alle scholen, die onder de stichting vallen, er gebruik van maken. Dit is met name voor (vmbo) scholen interessant om te weten. Zeker, omdat in 2024 voor het laatst gebruik gemaakt kan worden van de subsidie in het kader van Sterk Techniekonderwijs (STO).
Voorbeelden van scholen
Onder andere het Elde College uit Schijndel en STO-regio Arnhem gaan van deze laatste kans in 2024 gebruik maken. Bart Kemp, teamleider vmbo van het Elde College: "Wij willen graag dat onze leerlingen en docenten buiten kunnen vliegen met drones. Helaas vallen wij onder de no-fly zone van Eindhoven Airport. Als school willen wij verder met drones. De vergunning moet er komen. Dus maken wij gebruik van het laatste stukje subsidie uit de STO-gelden."
Let op de verplichtingen
Als schoolorganisatie word je door de ILT gezien als een luchtvaartbedrijf. Dit brengt verplichtingen met zich mee, zoals het aanstellen van een Accountable Manager en Safety Manager. De ILT neemt audits af om te controleren of er volgens het operationeel handboek wordt geopereerd. Het is dus noodzaak om van te voren goed na te denken over het faciliteren van en de interne borging van het nakomen van deze verplichtingen.
Advies, ondersteuning en opleiding
Als school sta je niet alleen. Drone Class informeert je graag verder. Onze partner AirHub is gespecialiseerd in het aanvragen van de bedrijfsvergunning. Zij zullen ook het operationeel handboek uitwerken met alle formulieren die moeten worden ingediend bij de ILT. Tot slot leiden wij in overleg met de school medewerkers op voor hun taken in het luchtvaartbedrijf.