Drone wetgeving
Nu de stofwolken zijn opgetrokken zien we dat een groeiend aantal bezoekers meer wil weten over de nieuwe EU regels die actief zijn worden. In deze blog laten we de diverse Europese verordeningen aan de orde komen.
Update
Deze blog is bijgewerkt met aanpassingen op 15 juli 2024.
Vuistregels voor het vliegen
Voordat we de wetten induiken, eerst in het kort de basisregels voor piloten in de open categorie:
- Vlieg maximaal 120 meter hoog
- Houd de drone altijd in het zicht
- Vlieg met de drone niet over mensen
- Vlieg niet in no-fly zones, tenzij je toestemming hebt
In eerdere blogs hebben we het al gehad over vliegen in de open categorie en specifieke categorie.
Verordening EU 2024/1110
Voor operaties in de specifieke categorie moet voor elk toestel - en dus ook zelfbouw - een certificaat van luchtwaardigheid en een geluidscertificaat afgegeven zijn om legaal te kunnen blijven opereren.
Verordening EU 2022/425
Drones zonder Cx label en minder dan 2 kilo wegend kunnen in subcategorie A2 worden gevlogen tot 1 januari 2024. Na 2023 vallen niet gelabelde drones vanaf 250 gram in subcategorie A3. Subcategorie A1 is voor minder dan 250 gram.
De Europese standaardscenario's kunnen vanaf 2024 gedeclareerd worden en vliegen met Remote ID wordt verplicht in de specifieke categorie.
Verordening EU 2021/1166
In deze publicatie wordt duidelijk dat de Europese STS pas vanaf 3 december 2023 gedeclareerd kunnen worden bij de luchtvaartinspectie.
Verordeningen EU 2021/ 664, 665 en 666
Deze wetteksten zijn bedoeld voor met name de gecertificeerde categorie en in het bijzonder U-Space. Dit is een nieuwe luchtruimklasse waarin o.a. bemande UAS vluchten plaats gaan vinden, in de toekomst.
Verordening EU 2020/1058
Deze publicatie introduceert de technische eisen die worden gesteld aan C5 en C6 labels, die verplicht zijn als u vliegt onder het Europese STS-01 en STS-02.
Verordening EU 2020/746
In deze wettekst is het uitstel van invoering van de Europese regelgeving naar 31 december 2020 geregeld, wat een aantal verschuivingen in data tot gevolg heeft gehad.
Verordening EU 2020/639
In deze publicatie zijn de eerste twee Europese standaardscenario's geintroduceerd: vliegen op zicht in bewoonde omgeving en vliegen buiten het zicht in dunbevolkte omgeving. Eisen aan de operator, het toestel en de piloot worden uitgewerkt. Er zijn speciale labels (C5 en C6) aangekondigd voor de toestellen.
Verordening EU 2019/947
In deze wettekst zijn de kaders geformuleerd voor operaties in de open, specifieke en gecertificeerde categorie. De huidige legacy drones, die geen Cx label hebben, vallen in de gelimiteerde open categorie. U dient minimaal 50 meter afstand te houden tot onbetrokken personen in subcategorie A2.
Verordering EU 2019/945
In deze publicatie zijn de Cx labels (C0, C1, C2, C3 en C4) geïntroduceerd. De normen zijn nog niet door de EU vastgesteld, waardoor fabrikanten er nog niet aan kunnen voldoen.
EASA Easy Access Rules UAS
Om alle regels te bundelen, heeft de EASA een document gemaakt voor de onbemande luchtvaart als handig naslagwerk.
Nationale wetgeving
EASA lidstaten hebben het recht om op nationaal niveau geografische zones in stellen om UAS verkeer te beperken.
In Nederland is dit geregeld in de Regeling onbemande luchtvaartuigen.
Verder mogen state actors (aan de overheid gelieerde organisaties) vliegen met staatsluchtvaartuigen onder bestaande nationale wetgeving.
In Nederland is dit geregeld in de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen.