Welke drone regels veranderen in 2023?
Inmiddels vliegen we alweer twee jaar onder de nieuwe EU wet- en regelgeving voor drones. Welke veranderingen zijn er in 2023 op komst? In deze blog blikken wij alvast vooruit.
Update
Deze blog is bijgewerkt met aanpassingen op 25 december 2022.
Open categorie
Dankzij de overgangsregeling kunnen we sinds 30 december 2020 met alle huidige drones, die geen Cx-label hebben, blijven vliegen. Deze regeling is met één jaar verlengd tot 1 januari 2024. Dit betekent dat alles nog even blijft, zoals het was.
Zodra u een toestel heeft aanschaft met een Cx-label, geldt de overgangsregeling niet meer voor het vliegen met dat toestel. Verder zijn er geen belangrijke wijzigingen.
Specifieke categorie
Voor cursisten en operators staan hier de laatste ontwikkelingen op een rijtje:
1. Aanwijzing EASA STS theoriecertificaat
Drone Class wordt aangewezen voor het examineren van de theorie waarmee u het EASA STS theoriecertificaat kunt aanvragen. Deze opleiding noemen wij de basisopleiding voor de specifieke categorie. Het examen is online proctored en bevat 30 meerkeuzevragen. Drone Class stelt als ingangseis het A2 certificaat verplicht. Deze kunt u eventueel mee bestellen.
In deze blog raden wij aan om het STS theorie certificaat sowieso te halen.
2. EASA STS theoriecertificaat
In januari 2023 is de RDW gereed om het EASA STS theorie certificaat uit te geven. Als u bij Drone Class het theoriegedeelte van de basisopleiding in de specifieke categorie heeft afgerond, dan kunt u via ons dit certificaat aanvragen.
Alumni van Drone Class, die in 2021 of 2022 het theorie examen van de basisopleiding al hadden gehaald, kunnen dit certificaat rechtstreeks via ons aanvragen.
Het betreffende certificaat is vijf jaar geldig in alle EU-landen. Daarna kunt u middels een opfriscursus en examen het certificaat weer verlengen.
3. Declareren van een STS
Vanaf 3 december 2023 kunt u middels een Europees STS (standaardscenario) een ingekaderde operatie declareren bij de ILT. Om gebruik te kunnen maken van een STS geldt een belangrijke voorwaarde: er moet sprake zijn van gecontroleerd grondoppervlak. Niet-betrokken personen moet u actief kunnen weren.
4. Vliegen onder een PDRA
Een voordeel van een PDRA (pre-defined risk assessment) ten opzichte van een STS is dat uw toestel geen Cx-label hoeft te hebben. Een PDRA kunt u niet declareren. U zult met de ILT contact op moeten nemen. Net als bij een STS heeft een PDRA een belangrijke beperking: gecontroleerd grondoppervlak.
Wij raden een SORA aan als toestemmingsmiddel.
5. Operationeel handboek
Houd er rekening mee dat voor zowel een STS als een PDRA een operationeel handboek verplicht is. De ILT kan deze naderhand bij u opvragen.
6. SORA 2.5
De huidige SORA methodiek gaat op een aantal belangrijke punten wijzigen, waarbij wij alle operators vragen om hier feedback op te geven.
7. U-Space
De specifieke categorie zal in de nabije toekomst te maken krijgen met de integratie van U-Space. Om straks in U-Space te mogen opereren moet een operator (die is geautoriseerd voor de specifieke categorie) aan alle eisen van U-Space voldoen. Goed om dit alvast in het achterhoofd te houden.
Blijf op de hoogte!
Heeft u al uw STS theoriecertificaat of volledige basisopleiding afgerond? Dan kunnen wij u middels Recurrent training 365 dagen per jaar op de hoogte houden van wijzigingen in regels en de laatste ontwikkelingen.