Wat verandert er in de specifieke categorie?

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Eind 2023 is de overgangsregeling ten einde. Er komt in 2024 een Remote ID verplichting en het wordt mogelijk om middels een STS in de specifieke categorie te vliegen. In deze blog geven wij je meer informatie.

Remote ID verplichting

Vanaf 1 januari 2024 wordt er een specifieke verplichting van kracht: Remote ID.

Remote ID is een systeem waarmee drones identificatie- en locatiegegevens kunnen verzenden. Deze informatie kan worden ontvangen door luchtverkeer, autoriteiten en iedereen met de juiste apparatuur, bijvoorbeeld een gespecialiseerde ontvanger.

Heeft jouw toestel een Cx-label?

Toestellen met een C1 t/m C6 label voldoen standaard aan de eis van Remote ID. Toestellen met C0 label zijn van deze eis uitgezonderd.

Heeft jouw toestel géén Cx-label?

Het toestel moet voldoen aan de Remote ID verplichting. Je zult een Remote ID module moeten aanschaffen of via de fabrikant het toestel softwarematig naar een Cx-label laten upgraden. Als je gaat vliegen in (toekomstig) U-Space, dan geldt de Remote ID verplichting vanaf 250 gram.

STS declaratie mogelijk

Een standaardscenario (STS) is een toestemmingsmiddel om in de specifieke categorie legaal te opereren als dronebedrijf. Het beschrijft een bepaald soort dronevlucht waaraan een eisenpakket is verbonden. Met een verklaring (declaratie vooraf) geef je aan dat je voldoet aan deze eisen. Je kunt na het versturen van deze verklaring de betreffende dronevlucht uitvoeren.

Tot zover de theorie. In de praktijk zal het best wel lastig zijn om met een STS te werken. Hiervoor zijn twee belangrijke redenen:

  • Er zijn nog niet of nauwelijks toestellen met een C5 of C6 label
    (deze labels zijn verplicht onder een STS)
  • Je moet gecontroleerd grondoppervlak in het vluchtgebied garanderen
    (het afzetten van straten in een stad of dorp is zeer lastig)

STS lijkt misschien aantrekkelijk, omdat je niet hoeft te wachten op het laten goedkeuren van een bedrijfsvergunning met operationeel handboek. Maar een operationeel handboek is verplicht en moet je dus wel degelijk in bezit hebben.

Alternatief voor STS

Wij raden aan om te kiezen voor een SORA (specific operations risk assessment) als toestemmingsmiddel. Dit is een uitgebreide risico analyse, op maat gemaakt voor jouw operaties. Onze ervaren partner AirHub kan je hierbij helpen.

U-Space

In 2024 verwachten wij nog geen veranderingen voor drones of drone operators in Nederland, naar aanleiding van U-Space. Met U-Space wordt het in de nabije toekomst mogelijk om in hetzelfde gedeelde luchtruim bemand en onbemand luchtverkeer veilig van elkaar te scheiden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is achter de schermen met diverse stakeholders bezig om voorbereidingen voor de implementatie van U-Space te treffen. Wij houden deze ontwikkelingen voor je nauwlettend in de gaten.

Recurrent training

Uit audits van het team Toezicht van de ILT is afgelopen jaar gebleken dat drone operators moeite hebben om hun kennis bij te houden of niet zo goed kunnen aantonen te werken aan het actualiseren van hun kennisniveau. Wij bieden je daarom een gemakkelijke en effectieve oplossing: Recurrent training. Je wordt door ons op de hoogte gehouden van de laatste wijzigingen in wet- en regelgeving, die wij op een begrijpelijke manier uitleggen.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven