Starten in de specifieke categorie

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Omdat starten in de specifieke categorie complex is, geven wij in deze blog een stappenplan. Het is een kort overzicht met de belangrijkste stapppen om als dronepiloot in de specifieke categorie te gaan opereren. 

1. Alleen vliegen of ook autorisatie regelen?

In het dagelijks contact met klanten merken wij dat veel mensen interesse hebben om dronepiloot te worden. Globaal kunt u kiezen uit:

  • Piloot in vaste dienst
    U zoekt een vacature bij een bedrijf, dat uitbreiding zoekt voor het interne droneteam of bezig is om een droneteam te formeren
  • Freelance piloot
    U biedt uw diensten als piloot aan bij bedrijven die geautoriseerd zijn om te vliegen in de specifieke categorie
  • Eigen bedrijf starten met autorisatie
    U vliegt als piloot voor uw eigen bedrijf, dat (nog) geautoriseerd moet worden 

Elke keuze heeft uiteraard voor- en nadelen. De laatste keuze biedt u de meeste flexibiliteit, maar ook meer opstartkosten.

2. Verdienmodel opzetten

Met behulp van bijvoorbeeld het Business Model Canvas kunt u eens op een rijtje zetten wat u precies wilt doen als dronepiloot. Gaat u alleen foto's en video's maken of bijvoorbeeld ook inspecties uitvoeren? Met welk toestel? Biedt u ook toegevoegde waarde bovenop het vliegen aan door bijvoorbeeld beelden te monteren en verzamelde data te analyseren? Wat u kunt bieden bepaalt mede wat u als vergoeding kunt vragen. Voor operaties in de specifieke categorie kunt u een hogere vergoeding vragen dan voor operaties in de open categorie. Uiteraard zult u daarbij rekening houden met de tarieven van uw concurrenten.

3. Noodzakelijkheid vaststellen

Opereren in de specifieke categorie doet u alleen als dit onvermijdbaar is en daarom is het verstandig om vooraf te bekijken of en welke noodzaak hiertoe aanwezig is.

In de specifieke categorie wilt u vliegen om toegang te hebben tot:

  • CTR's (plaatselijk gecontroleerd luchtruim rondom een vliegveld)
  • Andere type no-fly zones (P, R, D, TSA, TRA, TGB)
  • Havengebied

en om operaties uit te kunnen voeren:

  • In bebouwde omgeving met huidige toestellen vanaf 2 kilo
  • In niet-bebouwde omgeving met toestellen vanaf 25 kilo
  • Boven groepen mensen
  • Buiten zichtsafstand van de piloot (BVLOS)

Elke bullet staat voor een aparte ConOps (concept of operations), oftewel operatie.

4. Beslissen

Tussen de vorige en volgende stap zit eigenlijk uw beslissing. Dit zult u mede doen op basis van de kosten en terugverdientermijn.

5. Autorisatie aanvragen

Via onze partner AirHub kunt u een aanvraag laten voorbereiden, waarbij er aan de hand van uw operaties en toestelkeuze een volledig operationeel handboek voor u wordt uitgewerkt. De aanvraag wordt daarna bij de ILT ingediend, wat betekent dat een luchtvaartinspecteur het operationeel handboek dient goed te keuren. Dit zorgt voor een gemiddelde doorlooptijd van al snel zes maanden.

6. Training volgen

Ondertussen kunt u bij Drone Class de benodigde training volgen. Dit betreft in elk geval de Basisopleiding specifieke categorie met online theorie en VLOS praktijkgedeelte. Wilt u in een civiele CTR vliegen, dan heeft u RT nodig. Dit kunt u uitbesteden, maar de RT-opleiding kunt u optioneel ook zelf volgen.

Kosten

Een autorisatie start ongeveer vanaf tienduizend euro. Dit zijn eenmalige kosten om de bedrijfsvergunning te bemachtigen. De kosten voor uw training starten vanaf ongeveer vijftienhonderd euro. Als u investeert in RT apparatuur dan komt hier nog ongeveer vijfendertig honderd euro bij.

Terugverdientermijn

Samen met de kosten voor uw toestel komt u uit op een bedrag, dat feitelijk gezien uw investering is. Op basis van het aantal opdrachten dat u verwacht in een jaar te kunnen uitvoeren en uw te verwachten inkomsten (zie stap 2), kunt u een terugverdientermijn berekenen.

7. Geautoriseerd

U kunt eindelijk aan de slag! De ILT zal jaarlijks een audit met u inplannen om te checken of u zich aan alle regels en verplichtingen houdt. Gelukkig kunt u in uw operationeel handboek precies lezen, hoe u operaties moet uitvoeren en wat u dient bij te houden aan vlucht- en onderhoudsgegevens.

Met een jaarlijkse Recurrent training houdt u tevens uw kennis goed op peil.

Ops Center

Een volledige B2B oplossing voor surveillance en inspectievluchten.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven