RT opleiding: Hoe werkt het?

Deze blog wordt aangeboden door Drone Class, jouw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Overweegt u een RT-opleiding? In deze blog een impressie van de RT VFR praktijktraining met een opbouw van de lessen en onze eigen ervaring als deelnemer.

Het opleidingstraject

Om jezelf gecertificeerd RT-operator te mogen noemen moet je drie onderdelen halen:

  • Theorie examen RT (PPL) bij het CBR
  • Praktijkexamen RT bij een erkende school
  • LPE (taaltest in het Engels)

Met de praktijktraining kun je meteen beginnen. Ondertussen is het raadzaam om alvast te leren voor het theorie examen. De taaltest kun je het beste na afloop van beide examens doen, zodat je wat meer gewend bent aan het communiceren in het Engels.

De praktijktraining

Dit gedeelte van de opleiding heb ik bij Ruben Fürste gevolgd. De intake bestaat uit het zelfstandig doornemen van het cursusmateriaal, het instellen van TeamSpeak en een RT applicatie, die de transponder en radiozender simuleert.

Zonder al te veel kennis vooraf ben ik ingestapt. De aanpak van Ruben is gericht op need-to-know kennis en sluit daarmee prima aan op de aanpak van Drone Class. Ruben is een toegankelijke, ervaren en geduldige trainer. De sessies zijn online en kunnen overdag of in de avond plaatsvinden.

Les 1

In de eerste sessie komt allereerst de uitspraak van letters, cijfers, afkortingen en begrippen aan bod. Daarna volgt uitleg over het vertrek (departure) vanaf een gecontroleerd vliegveld, samen met alle kaarten (charts) die je nodig hebt om het vertrek of een aankomst (arrival) voor te bereiden. Het wordt al snel duidelijk dat de cursus bedoeld is voor bemand VFR verkeer, maar desalniettemin geeft het voor drone piloten een interessant inkijkje in de wereld van General Aviation. Erg handig zijn de 'RT-blokken', die je gebruikt om informatie in te vullen.

Les 2

Als huiswerk bereid je een aantal departures voor. Huiswerk wordt altijd in de sessie doorgenomen, dus zorg dat je het huiswerk af hebt. Dit is een goed moment om het theorieboek Radio communicatie VFR van Bas Vrijhof aan te schaffen. In de tweede sessie komt het contact maken met Amsterdam Information en Dutch Mil Info aan bod, eveneens als het doorkruisen van een CTR.

Les 3 en 4

Als huiswerk bereid je een aantal korte oefeningen voor. In deze derde bijeenkomst worden en-route situaties behandeld. Best pittig, want je moet steeds (nieuwe) informatie begrijpen en herhalen. Op dit moment is het dan ook erg fijn om de theorie bij de hand te hebben.

Inmiddels kun je met SAY AGAIN, SPEAK SLOWER en STANDBY een beetje proberen om de 'luchtverkeersleiding' (lees: Ruben) te dresseren.

Les 5

Als huiswerk bereid je een complete vluchtvoorbereiding voor, met onderweg het doorkruisen van een CTR. Ruben laat je zelf oefeningen selecteren. Het geleerde uit de vorige lessen komt samen en dit biedt je de mogelijkheid om een vlucht verder in te oefenen.

Les 6

Dit is de vijfde en tevens laatste bijeenkomst voor het praktijkexamen. De lastigste departures, en-route situaties en arrivals zullen je zeker laten zweten, maar het biedt weer de nodige inoefening en geeft voldoening achteraf.

Het praktijkexamen

In ongeveer een halfuur voer je een voorbereide vlucht uit (van departure tot en met arrival). Vrijwel alles (behalve de transponder code bij departure, gesimuleerde en-route situaties en taxi-instructie bij arrival) kun je van te voren voorbereiden door informatie uit te luisteren (ATIS), op te zoeken in de charts en te noteren op de RT-blokken.

Terugblik

De RT-opleiding mag gerust pittig worden genoemd. De leercurve is in de eerste drie lessen het steilst en omdat je elke week met Ruben weer een les volgt, ligt het leertempo behoorlijk hoog. Toch is het haalbaar als je je erin vastbijt en elke week het huiswerk maakt.

Wilt u meer weten over de RT-opleiding? Neem gerust met ons contact op.

Bestel de RT-opleiding als onderdeel van uw complete training in de specifieke categorie.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven