Hoe komt Recurrent training tot stand?
Een van de (jaarlijkse) verplichtingen in de luchtvaart is het organiseren van Recurrent training. De onbemande luchtvaart kijkt dit een beetje af van de bemande luchtvaart. In deze blog geven wij een beeld van hoe deze training tot stand komt.
Wat is Recurrent training?
Recurrent training in de (on)bemande luchtvaart is een essentieel onderdeel van het professionele onderhoud van de vaardigheden en kennis van piloten en ander luchtvaartpersoneel. Het houdt in dat piloten regelmatig (vaak jaarlijks) worden onderworpen aan trainingen en evaluaties om ervoor te zorgen dat ze blijven voldoen aan de vereiste normen en procedures voor veilig vliegen.
Bemande luchtvaart
Deze trainingen omvatten meestal verschillende aspecten, zoals:
- Flight Simulator training
Piloten ondergaan training in geavanceerde vluchtsimulators die verschillende scenario's simuleren, waaronder noodsituaties, slecht weer en mechanische storingen. Dit stelt piloten in staat om te oefenen met het omgaan met moeilijke situaties in een veilige omgeving. - Klassikale training
Dit omvat theoretische lessen over onderwerpen zoals luchtvaartregels en -voorschriften, nieuwe technologieën, updates in procedures, communicatieprotocollen, enzovoort. - Praktijkbeoordeling
Piloten worden beoordeeld tijdens echte vluchten om hun prestaties te evalueren en eventuele zwakke punten aan te pakken. Deze evaluaties kunnen worden uitgevoerd door geautoriseerde trainers of examinatoren. - Medische beoordeling (herkeuring)
Naast training op het gebied van vliegvaardigheden moeten piloten ook regelmatig medische controles ondergaan om ervoor te zorgen dat ze fysiek en mentaal geschikt zijn om te vliegen.
Recurrent training wordt voorgeschreven door luchtvaartautoriteiten. Deze autoriteiten stellen normen vast voor de vereiste frequentie en inhoud van recurrente trainingen, en luchtvaartmaatschappijen moeten zich hieraan houden om de geldigheid van de vlieglicenties van hun piloten te behouden.
Onbemande luchtvaart
Recurrent training wordt verlangd in de specifieke categorie (en straks ook in de gecertificeerde categorie). In de open categorie is het niet direct van toepassing, maar wij raden je wel aan om als recreatieve piloot te blijven oefenen door te vliegen. Bij verlenging van je A1-A3 of A2 certificaat is er een herhalingsseminar, die EASA voorschijft. Dit zou je wel als Recurrent training kunnen zien.
In een wat grotere organisatie is het meestal de opleidingsmanager, die Recurrent training agendeert, zorgt draagt voor de invulling en uitvoering ervan. Ben je een eenpitter, dan is onze praktische tip om eens een andere eenpitter op te zoeken en te bekijken of je samen kunt trainen. Zo krijgt een dergelijke 'studiedag' opeens veel meer betekenis, omdat je samen meer kunt uitwisselen dan in je eentje.
De training, beschreven in je operationeel handboek, omvat twee aspecten:
- Theorie training (Ground school)
Het op de hoogte blijven van veranderingen in wet- en regelgeving rondom drones, nieuwe gepubliceerde richtlijnen van luchtvaartautoriteiten en eventueel op handen zijnde veranderingen mits deze al definitief en bekend zijn. - Praktische training (Air school)
Demonstratie, onderhoud en versteviging van eigen vliegvaardigheid, minimaal één keer per jaar door te trainen op basis van een eigen syllabus.
De praktische training kun je zelf uitvoeren. Zorg ervoor dat je op papier zet welke activiteiten aan bod komen (bijvoorbeeld figuren oefenen in ATTI mode, ERP's bestuderen, geautomatiseerde BVLOS missies op afstand plannen of samen een EVLOS operatie oefenen) en wat de relevantie hier van is met betrekking tot de soort operaties, die je dagelijks uitvoert.
In tegenstelling tot de bemande luchtvaart zijn er geen praktijkbeoordelingen of medische (her)keuringen verplicht in de specifieke categorie.
Geef Recurrent training aandacht
Het doel van Recurrent training is om de vaardigheden van piloten te verbeteren, hun reactietijd te versnellen in noodsituaties, en hen op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in de luchtvaartindustrie, allemaal met als uiteindelijk doel de veiligheid van de vluchten te waarborgen.