Wat verandert er in 2024 voor dronepiloten?

Deze blog wordt u aangeboden door Drone Class, uw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Sinds 31 december 2020 gelden er in de Europese Unie dezelfde regels voor het vliegen met drones. Deze regels hebben ons veel gebracht: het EU Dronebewijs waarmee je in alle EU landen, Zwitserland, Noorwegen en IJsland legaal kunt vliegen.

Aan het eind van 2023 nemen we afscheid van tijdelijke EU wetgeving. De 'overgangsregeling' stopt. Dit heeft gevolgen voor jou als dronepiloot.

Technische eisen

In de EU wetgeving moeten (nieuwe, door fabrikanten geproduceerde) drones aan technische eisen voldoen, middels een Cx-label. Er was echter een probleem: deze eisen waren bij de invoering van de EU wetgeving in 2020 nog helemaal niet vastgesteld.

Hoe dan ook, de Cx-labels werden al gecommuniceerd. In 2022 verscheen het eerste toestel van DJI met zo'n label. Hieronder zie je een voorbeeld:

C1 label op een drone

Dankzij de overgangsregeling konden we gewoon lekker doorvliegen met drones, zonder ons druk te maken over of er een Cx-label op zat. Inmiddels zijn de eisen vastgesteld. Wij zien ook dat fabrikanten toestellen (al dan niet met terugwerkende kracht) uitrusten met zo'n verplicht label.

Doorvliegen met drones zonder Cx-label

Hoewel de overgangsregeling stopt, kun je met drones zonder Cx-label blijven vliegen. In de onderstaande tabel zie je de regels vanaf 1 januari 2024.

Toestel zonder Cx-label Tot eind 2023 Vanaf 1 januari 2024 
< 250 gram Subcategorie A1 Subcategorie A1
250 - 500 gram Subcategorie A1 Subcategorie A3
500 gram - 2 kilo Subcategorie A2 Subcategorie A3
2 - 25 kilo Subcategorie A3 Subcategorie A3

Met zelfbouw drones vlieg je vanaf 250 gram in subcategorie A3.

Vliegen met drones die een Cx-label hebben

Dankzij de Cx-labels wordt het sneller duidelijker waar je vliegt en wat je nodig hebt qua certificaten.

Cx-label Subcategorie Certificaat
C0 A1 A1-A3 (aanbevolen)
C1 A1 A1-A3
C2 A2 A2
C3 A3 A1-A3
C4 A3 A1-A3
C5 Specifieke categorie STS
C6 Specifieke categorie STS

Bij het C2 label merken wij nog het volgende op: Je mag een C2 label toestel ook vliegen in subcategorie A3. Echter heb je voor het vliegen met een C2 label toestel altijd het Aanvullende certificaat A2 nodig.

Remote ID verplichting

Vanaf 1 januari 2024 wordt er een nieuwe verplichting van kracht: Remote ID.

Deze verplichting geldt niet voor legacy drones en C0 label toestellen. De legacy drones komen vanaf 250 gram in subcategorie A3 terecht.

Remote ID is een systeem waarmee drones identificatie- en locatiegegevens kunnen verzenden. Deze informatie kan worden ontvangen door luchtverkeer, autoriteiten en iedereen met de juiste apparatuur, bijvoorbeeld een gespecialiseerde ontvanger.

Heeft jouw toestel géén Cx-label in de open categorie?

Je kunt blijven vliegen zonder Remote ID verplichting. Dit geldt ook voor zelfbouw drones.

Heeft jouw toestel een Cx-label?

Toestellen met een C1 t/m C6 label voldoen standaard aan de eis van Remote ID. Toestellen met C0 label zijn van deze eis uitgezonderd.

Heeft jouw toestel géén Cx-label in de specifieke categorie?

Het toestel moet voldoen aan de Remote ID verplichting. Je zult een Remote ID module moeten aanschaffen of via de fabrikant het toestel softwarematig naar een Cx-label laten upgraden. Als je gaat vliegen in (toekomstig) U-Space, dan geldt de Remote ID verplichting vanaf 250 gram.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven