Tips voor na afgifte van de bedrijfsvergunning

Deze blog wordt u aangeboden door Drone Class, uw drone opleider voor vliegen in de open en specifieke categorie.

Uw bedrijf heeft een bedrijfsvergunning aangevraagd voor de specifieke categorie en alle piloten zijn in de tussentijd opgeleid. Dan valt de beschikking in de mailbox: Uw bedrijf mag gaan vliegen onder het goedgekeurde operationeel handboek. En dan...?!

Informatielawine

Enerzijds wilt u waarschijnlijk zo snel mogelijk aan de slag. Anderzijds komt er veel informatie tegelijk op u af, die u beter eerst kunt ordenen en verwerken. De onderstaande tips kunnen hierbij helpen.

1. Bestudeer de autorisatie

In de afgegeven 'Operational Authorisation' staat precies waar toestemming voor is gegeven. Controleer dit zo snel mogelijk en of uw contactgegevens correct staan vermeld.

2. Maak alle informatie direct beschikbaar

Het operationeel handboek is vanaf nu uw leidraad om operaties in de specifieke categorie uit te voeren. Het is handig om deze te laten afdrukken op papier en in een map op te bergen. Leg de map daarna niet in een bureaulade, maar op tafel waar iedereen komt. 

3. Bestudeer het operationeel handboek

In het eerste gedeelte van het handboek worden alle procedures uitgewerkt voor de operaties die uitgevoerd mogen worden. Neem deze als Accountable Manager alvast door. Plan hier tijd voor in. Gebruik een markeerstift om belangrijke details te markeren, zodat hier aandacht op wordt gevestigd.

Vergeet ook niet om de handleiding van het toestel door te nemen. 

4. Ga aan de slag met Safety Management

Direct na afgifte gaat de verplichting in om een Safety Management System bij te houden. De Safety Manager kan, dankzij een speciale handleiding, precies lezen wat er wordt verwacht.

Eén van de eerste acties is het publiceren van een Safety Policy statement en ervoor zorgen dat alle piloten zich inlezen (het operationeel handboek bestuderen). Maar denk bijvoorbeeld ook aan het registreren van incidenten en gevaren bij operaties. Tot slot moeten er regelmatig safety meetings gehouden worden met betreffende verslaglegging.

5. Breng alles in orde voor de eerste operatie(s)

Operaties in de specifieke categorie moet je als piloot van te voren voorbereiden middels het invullen van een operationeel plan. Vergeet niet een ERP toe te voegen. Voeg eventueel aan de map kopieën van de certificaten van de piloot en de verzekeringspolis toe, zodat je deze altijd kunt laten zien.

Voor het vliegen in een CTR of het uitvoeren van nachtvluchten zijn daarnaast extra handelingen vooraf vereist. Zo moet u in het geval van een CTR de vlucht vooraf aanvragen bij de plaatselijke luchtverkeersleiding en op tijd een NOTAM laten opstellen.

Recurrent training

Ook na het volgen van de basisopleiding in de specifieke categorie gaat het leren door.

Recurrent training

Houd de laatste ontwikkelingen bij. Wat is inbegrepen?

  • Recurrent training 2022
  • Recurrent training 2023 (vanaf het najaar)
  • Toegang tot eerder gevolgde opleidingen
  • 365 dagen toegang

Verhoog je compliancy met onze Recurrent training!

Uiteraard doe je eerst zelf ervaring op tijdens het uitvoeren van operaties. Maar er zijn ook eisen om kennis van wet- en regelgeving op peil te houden. Hiervoor hebben wij Recurrent training ontwikkeld.

Compliancy

Belangrijk voor de audit is dat u kunt aantonen zich aan de regels en procedures te hebben gehouden, die in het goedgekeurde operationeel handboek staan. De ILT zal uw zorgvuldigheid en professionele houding waarderen. Niet alleen de complexiteit van uw operaties, maar ook de volwassenheid van uw organisatie worden getoetst.

Sem van Geffen

Mede-eigenaar Drone Class B.V.

Over de auteur

Sem is een ervaren trainer/ontwikkelaar, met drones als voornaamste interesse. Hij heeft RPA-L en het EASA STS theorie certificaat. Zijn specialisme is EU luchtvaartwetgeving en buiten vliegt hij graag met de DJI Mavic 3 Enterprise.

We keep you posted

Vul hieronder jouw e-mailadres in en wij houden je op de hoogte van al het drone nieuws en feiten.

Inschrijven